SaPa

8 november 2017 - Thành phố Hạ Long, Vietnam

Na een busrit van het vliegveld naar het hotel zijn we met zijn alle naar een eettent gegaan waar ze de lekkerste soep hebben van Vietnam. Hier komt de soep ook vandaan. We moesten buiten wachten totdat er plek was, zo dik was het. Als er een tafeltje vrij was konden er weer twee of vier aanschuiven. En was het de moeite waard? Ja deze was heerlijk lekker spicey we konden nog zelf een chiliprutje toevoegen of lemon. We kregen ook een soort van oliebollenstengels om in de soep te soppen. Een hele maaltijd voor nog geen 2 euro.
Daarna hebben we een klein toertje door de stad gelopen. Erg leuk daar, aan de straatnamen kun je zien wat ze verkopen in de straat. In Hanoi was het weer erg druk met verkeer van scooters en autos, hier zijn ze nog extremer in het verkeer dus nog beter uitkijken met oversteken. Maar je wordt zo strand je kijkt haast niet meer om je steekt gewoon over want ze rijden toch wel om je heen. Er lag bij het plein in de stad een hele grote vijver waar je omheen kon lopen. Als je dat deed in de avond was het hele gebied afgesloten voor scooters en autos. Er stonden allemaal hekken en er zaten mannetjes in groene pakskes op te letten en zodra er iemand doorheen reed, pakte ze hun megafoon en blerde er een Vietnamees zinnetje doorheen. We zijn met nog twee van de groep s'avonds opgetrokken. We zijn na het eten via de markt teruggelopen naar het plein. Oja onderweg was er nog een optreden met mensen in kostuums. Wat zien die mensen er dan mooi uit. Helemaal in de make-up het was echt af. De lokale mensen kijken hier naar uit want geld om uit te gaan hebben ze niet n met dit straattheater kunnen ze zich goed vermaken.

Oké terug bij het plein. Overal spelende kinderen, wandelende liefdeskoppels en veel toeristen. We zijn om het meer gelopen.. wat een feest om hier te lopen….overal stond wel iets. Een man die muziek maakte op een soort viool achtig instrument. Die maakte klassieke muziek met popmuziek. Een oudere die erg mooi gekleed was een voorstelling. Eettentjes.
Een jongerenbandje die popmuziek speelde en een meisje die daar viool bij speelde. Allemaal groepjes jongeren die met een soort shuttle aan het overspelen waren. (IPV een bal). En je kon duidelijk zien dat er twee gedeeltes waren. Je had ook een Franse gedeelte. Daar waren de winkels stukken mooier en daar had je de merk artikelen.

Het was een genot om daar rond te mogen lopen..en te zijn.

De volgende morgen mochten we er al weer vroeg uit omdat we onze reis gingen voortzetten naar SaPa. We zouden ongeveer 1 uur aankomen bij het hotel helaas het werd rond en uurke of vier. Maar dit was een mooie busrit. Dit was een Natuurrit zo mooi hier deden we het om. Mooie bergen met rijstenvelden. Helaas was alles al gewiekt omdat het hier veeeel kouder is. We hebben ook nog een kleine foto stop gehad bij de Chinese grens...dat was wel heel apart. Dat je van het zuiden van Vietnam nu helemaal in het noorden zat. SaPa wat is het voor een gebied...mooie natuur maar het stadje is toch wel toeristisch. De mensen lopen daar veel in klederdracht..en hele mooie kleurrijke klederdracht. Waar ik me wel heel erg aan stoorde was dat moeders hun kinderen lieten bedelen om iets van ze te kopen. Ze droegen hun kleine broertje of zusje op de rug en kwamen naar je toe gelopen. Verlegen waren ze niet. Maar pffff om half 10 liepen ze nog op straat. Oververmoeid uitgeput en nog steeds met hun broertje of zusje op de rug. Zo zielig...ik werd er ontpasselijk van. Je word er boos om. Het liefst zou je ze allemaal mee willen nemen en ze bij mij een normaal kinderleven willen geven. Maarja dan heb ik wel een veels te klein huis. Zoveel kleine kindjes liepen er hier.

De volgende morgen was er een groep die de tracking ging doen in de bergen en bij de lokale mensen bleven overnachten. Ze vertrokken om 8 uur smorgens. Voor de achterblijvers was er iets bedacht om aan mee te doen. Naar een lokaal marktje. Het zou 2,5 uur rijden zijn maar dat werd helaas een uur langer maar het was zeeeeer de moeite waard. We kregen een meisje (27) al 7 jaar getrouwd en een kind van 6 en ze heet Ai.

Een geweldige griet. Niet op haar mondje gevallen en ze deed het leuk. Alle vrouwen in klederdracht. Zaten langs de weg met grote zakken rijst en maïs. Verkochten een soort vies bruin kleurig dril goedje wat een soort cake moest zijn. Ik heb maar een ronde overgeslagen. Suikerriet verkochten ze...dat heeft ze voor iedereen gekocht zodat we dat konden proeven. Je bijt er een stuk vanaf. Je kauwt er een stuk van af en begin er op te kauwen en en sap slik je door en de rest spuug je op de grond uit….yep ...je leest het goed spuugt het uit. Nu heb je ongeveer een beeld van hoe hier de straten eruit zien. Vieze Gore smerige toei.bleh.

Ook was er gelegenheid om daar te eten ...haha al je maag het aankon. Overal lagen schalen met varkenskoppen hanenpoten ingewanden en ga maar door. Het werd vers voor je klaargemaakt. Er zaten ook voor oude vrouwtjes de afwas te doen in heeeel schoon water. Als je nog niet ziek was dan werd je het hier wel hahah wat een tafereel. Er was ook een kleding markt en allerlei spulletjes maar dat was het grootste gedeelte fake. Dat moest je niet kopen maarja laten we eerlijk wezen alles wat ze hier verkopen is fake. We gingen ook nog naar de lokale mensen die zelf hun kledingdracht maakte. Wat een feest om hier doorheen te lopen. Zo kleurrijk de mensen waren ook zo mooi gekleed. Jammer dat we het niet mee konden nemen want thuis doe je er ook niets mee.

Ze vroeg ons of we ook de waterbuffel markt wilden zien...ja uhmmm we zijn er nu toch dus laten we er maar naartoe gaan. Zucht...nou hier kan de Dierenbescherming nog flink wat werk verrichten...wat een zielige toei.
Uitgezakte oude hangbuikzwijnen aan een touw met een grote steen. Hangbuikzwijnen in een zak...dichtgeknoopt. teveel hanen een een te kleine kooi. Kleine hondjes voor de verkoop en jaaaaa om op te eten. En dan de waterbuffels. Te zielig bah een touw door de neus..aan een zware steen vastgebonden..te vechten met een ander. En daartussen lopen weer vrouwen in klederdracht om tassen te verkopen.
Op een gegeven moment had ik wel 10 vrouwen om me heen..en neeee ik heb er geen 1 gekocht. Toen ik me los had gerukt van de vrouwen zijn we naar beneden gelopen en hoppa er werd een haan geslacht midden op straat geslacht. Het bloed lieten ze in een blauw teiltje lopen en de haan werd weer op de grond gelegd om nog na te spartelen. Ik ben nog niet klaar. Er stond bij de muur een grote pan met kokend heet water. Terwijl de kip nog spartelde werd de haan in de grote pan met het kokend heet water gestopt en met een stok aangedauwd. Net zolang totdat je de veren er makkelijk uit kon trekken….
Wat een tafereel..te zielig.

Drie stappen verder zaten weer mensen met puppies..zo lief. Maar toen vertelde Ai dat deze om op te eten zijn...NEEEEEEE er waren er teveel om ze mee te nemen. Dit doe je toch niet bah ieuw.

De volgende morgen hadden we een wandeling met trinh we zouden naar catcat lopen een ietsjes toeristisch dorpje met mooie uitzuigen. Natuurlijk wilden we van het pad af en hadden we een tracking door de bergen te pakken. Onverwachts een super tocht gehad van 4,5 uur. Hier kwamen we voor...wat een mooi gebied..de wandeling ging op zich goed totdat we gingen klimmen dan krijg ik toch aardig wat moeite nog ivm mijn longen. Maar ik zou niet niet zijn als ik het niet zou halen.. toen we bovenkwamen op de weg zijn we bij een tentje zegevierd met een biertje en een lekker Vietnamees broodje. Door alle inspanningen van het lopen hadden we aardig honger en dorst gekregen.

Na het eten zijn we naar het hotel gelopen dat was nog maar vijf minuutjes. Voor het eerst was ik verkleumd, door en door. Ik heb een douche genomen op zijn heetst maar kreeg het niet warm. Heb een badjas aangetrokken en ben in bed gaan liggen. Na dik een half uur kreeg ik het eindelijk warm. Marleen lekker aan het lezen terwijl ik aan opwarmen was zat ik even af te spreken met Laurence om een massage te gaan doen. Binnen een kwartier waren we in de kleren en waren op weg met zijn viertjes onderweg op zoek naar een massage salon. Dat is niet echt moeilijk. Er zijn er hier zoveel. Na wat onderhandelt te hebben hadden toch flinke korting gekregen.
Marleen en Laurence wilde een hoofd schouder nek massage en Peter en ik een fulltime body.

Nou daar zaten we met zijn viertjes op een rij. De voeten in een badje aan een kop thee.
We werden na 10 min naar boven gebonsjourt en daar waren we 1 kamer 4 bedden en vier gordijnen. Ieder een eigen bed een eigen masseur en een eigen doorschijnend gordijntje. We kleden ons uit en daar lagen we dan. Proberen te relaxen. Whahaha nou de ellebogen gingen finaal door mijn lijf heen. Ik ben heel wat gewend maar dit was een hele stevige full body massage...maar wel lekker. En dat voor 7 euro…

Daarna lekker gegeten en vroeg naar bed want de volgende morgen zouden we weer naar Hanoi rijden. Ik had een mooie sjaal gezien voor 270.000 ding dat is ongeveer 12 euro...ik twijfelde even want ik wilde geen zwarte. Dus liepen we verder...uiteindelijk geen goedkopere gevonden en besloot na het eten hem toch te halen...want denk je. Dicht. Hij wilde zelf ook vroeg naar bed denk ik. Nou nu maar hopen voordat we naar Hanoi teruggaan dat ie al open is. En yesssss hij was er al. Ik snel geld gehaald en ff snel mijn sjaal kopen. Is de prijs omhoog gegaan naar 330.000 whahahaha jah duh. Uiteindelijk voor 300.000 meegekregen...het blijf toch elke dag een verrassing wat je meemaakt.

Na een heerlijke busrit zijn we weer terug in Hanoi. En zijn we met een groepje wafels gaan eten voordat we om 17:00 uur een food tour hebben. En lekker dat het was. Daarna nog even door de stad gelopen...je blijft je verbazen over het verkeer. De mensen de winkels. De viezigheid op straat. En de heerlijke eettentjes.

Om kwart voor vijf moesten we ons verzamelen bij het hotel voor de spectaculaire foodtour.
De eerste stop was bij een kraampje voor een Vietnamees broodje. De vraag was spicey of niet. Nou ik zou Willems niet heten als ik geen spicey zou nemen..Kom maar op...zou het zweet me uitbreken?....nou helaas...het leek wel tomatenketchup...dus ja ik natuurlijk melden dat dit niet spicey was. De gids moest lachen (nou doen ze dat hier heeel snel) en zei. Wil je er nog een maar dan verry verry spicey. Nou daag me uit kom maar op met je broodje. Ik had nog even goede hoop maar helaas ook hier kreeg ik geen natte neus van... teleurgesteld dat ik was moesten we onze tocht voortzetten. Ik liep achter de groep (omdat ik de bezemwagen was voor de groep) zwaar verdrietig te wezen. Hahaha nee hoor. Het was een heerlijk broodje ik zou er zo 10 op kunnen.

De tweede stop daar maakte ze verse rijstvellen waar ze springrolls maakte de vulling was gehakt met champignons. Daarnaast kregen iets van een porkcake. Ook dit smaakte geweldig.

De derde stop was iets anders hier kregen een soort van zoete vissoep met kleine hamburgertjes erin...nou dacht ik dit sla ik ff over maar weer verbluffend hoe lekker hier het eten is. Hoe doen ze het toch. Het lijkt wel of we alleen maar gegeten hebben hier haha.

Toen kregen we een stop waar we vers fruit kregen in kokosmelk. Ja moet ik dit uit leggen hoe dit smaakte….nee hè.
De laatste stop was geweldig
We waren op weg naar “the secret house” ….we liepen op straat en liepen ineens een T-shirt winkel in naar achter. .een smal gangetje en daar was het ... geweldig een huis en tuintje drie etages. En daar kregen we eggcoffee. Dit was een eidooier met room opgeklopt en dan met warme coffee. Het zag er niet uit maar het smaakte super. Helaas kon ik er maar twee slikken van nemen omdat het zwaar op de maag lag. Ik zat namelijk al goed vol van al het lekkere eten.
Of het nu allemaal spectaculair was...neee maar wel heel leuk om dit mee te maken.

Daarna zijn we met de groep nog naar een Biercafe gegaan tegenover het hotel en heb daar een lekker palmpje op.
Daarna lekker slapen en dan op naar Halong Bay