hoi an

3 november 2017 - Hanoi, Vietnam

Na drie dagen in Hoi an geweest te zijn hebben we weer tijd om te schrijven. Toen we aankwamen zijn we even snel gaan douchen en zijn we met de hele groep naar de kleermaker gelopen. GEWELDIG om dat mee te maken overal kleine Vietnamezen die je graag willen helpen. We hadden een half uurtje om even daar alles te bekijken om vervolgens met zijn alle naast de kledingwinkel te gaan eten.
Even de tijd om na te denken wat je eventueel wil laten maken en dan hoppa laat ze maar pezen. Ik had besloten om een jas te laten maken die ik bij Purdey had gezien. Maar dat is meer een vest achtige jas ..de kosten 229 euro.
Of deze dan goed zat weet ik niet.
Nu heb ik er een laten maken en is deze van wol, en heeft een Paisley voering. En het allerbelangrijkste het is op maat gemaakt kosten 100 dollar. En daar ging ik ...me laten opmeten nou wat hebben ze een lol gehad een klein vrouwtje met een grote boezem...ze vonden het allemaal heel wat.
De volgende dag moesten we terug naar de winkel voor een eerste pasbeurt.
Dit zouden we doen na onze fietstocht.
Deze ging helaas niet door omdat het met bakken eruit kwam. Helaas pindakaas maaar we hebben er een massage voor terug gekregen. Wat wil je nog meer. Dat maakte het wel goed dat we er voor om 06:00 uur op moesten staan ;). Het was een en al genieten we kregen een very strong Vietnamese massage je hele lichaam werd onder handen genomen..tis nog net niet blauw geworden. Als afsluiting kregen we een gezichtsbehandeling….ZENNNNN moet ik nog meer vertellen nee hè...ik werd in ieder geval wakker gemaakt. In de middag zijn we naar de my son geweest in de stromende regen, maar gelukkig hadden we paraplu's van het hotel. We bleven een klein beetje droog. Het was wel geinig om te zien maar echt spectaculair was het niet. We kregen ook nog een kleine voorstelling van de Vietnamese K3. En een mannelijke Berdien stenberg. Dat was wel aardig om te zien.
trin had Kayla gebeld (de vrouw die mij geholpen heeft) om te vragen of later konden komen maar we dachten dat we er wel om 5 uur zouden zijn. Dat was ook de tijd dat ze uitgewerkt zou zijn. Maar helaas voor ons werd het half zeven. En we mochten passen. Oja ik ben ook nog een x terug gegaan omdat ik op Pinterest een leuk jasje tegen pas gekomen hihi ja die heb ik ook nog even snel laten maken. Het zat helemaal geweldig. Ben er zo blij mee eindelijk iets naar mijn zin.
Het mooie ervan is dat ze alles 5 jaar bewaren zodat je nog meer kan bestellen als je wilt.
Beter kun je het niet hebben toch.?!?

De stad was erg gezellig vooral s'avonds.
We hadden van Trin een kaartje gekregen met vijf entree kaartjes eraan zodat je vijf dingen kon gaan bezichtigen. We hebben het oudste huis bezocht en een pagode bezocht. Wat een geweldige bouwkunsten hebben ze hier. Elk jaar rond december loopt de stad onder water. Dat werd ons verteld in het oudste huis ze hadden dus ook een boven verdieping door als alles beneden onder liep dat ze boven droog zouden zitten. En dat het onder loopt dat geloof ik wel want we gingen s'avonds ergens eten met een klein clubje en we wilde er achter uit lopen maar dat was niet meer mogelijk.
De hele kade stond onder water.
We konden nog net de brug over om naar een marktje te gaan. Wat een gezelligheid. Alles was verlicht met honderden Lampionnetjes...zo gezellig. We hebben ons hier prima vermaakt en heerlijk gegeten en gedronken.

Na hoi An zijn we doorgereisd naar Hue of zoiets. Daar kon je ook meedoen met een mountainbike tocht. Maar daar hadden we geen zin in. We wilden een x een dagje met zijn tweetjes zijn. We moesten er wel helaas vroeg uit omdat het ontbijt tot half negen zou zijn, maar ach als je daarna terug kan vind ik het niet erg. Het weer was buiten gewoon. We zeiden al tegen elkaar..jammer dat er geen zwembad bij zit. Na het ontbijt lopen we terug naar onze kamer en tadaaaaa op onze etage (de 3e) naast onze kamer een heel klein buiten zwembadje. Nou de dag was al gepland bikini aan en liggen...en of we dat hebben gedaan. Vanaf kwart voor negen tot kwart over een Hebben we heerlijk in de zon kunnen liggen we zijn maar een heeeeeel ietsiepietsie verbrand.

Na de luie ochtend zijn we naar de Citadel gelopen. Die tocht duurde een half uurtje heerlijk weer. En een geweldige tocht de helft ervan liepen we op straat omdat het niet te doen is om op de stoepen te lopen of er staan scooters geparkeerd of er zitten gaten in de stoep.

De Citadel was een erg groot complex we hebben er zeker 2,5 uur rondgelopen. Interessant om te zien we hebben niet alles kunnen bekijken omdat het te groot was. Daarna zijn we via een andere weg teruggelopen. Uiteindelijk moesten we oversteken op een grote weg...natuurlijk spitstijd..dus druk met kriskrossende scooters en autos. Er stond een soort van agent of verkeersleider met een stokje in zijn hand. En wenste ons veel succes met oversteken en we moesten voorzichtig zijn. Nou je kent me ...het is 1,2,3 en hoppa blik op oneindig Marleen aan de hand en doordouwen. En weer zonder kleerscheuren over kunnen steken.
Bende dan trots op jezelf of niet.

We probeerde onderweg naar het hotel ook nog even te pinnen...maar helaas vijf banken geprobeerd en we kregen er niets uit. De hoop maar opgegeven en later aan Trin gevraagd hoe dat kan. Nou blijkt gewoon dat het bedrag wat we wilde pinnen te hoog was...nou raar want we zijn van 3.000.000,00 dong naar 2.000.000,00 gegaan en nog niets. Toen hebben we de hoop maar opgegeven..wat bleek kon je niet meer pinnen dan1.500.000,00🤔😂.

Dat drukt natuurlijk de pret niet...even nog een cocktailtje gedronken...uhmmm standaard elke dag een moijito omdat ie maar 2 euro hier kost. En het is altijd wel happy hour.
Marleen en ik hebben de dag afgesloten met een heerlijk etentje bij Elegant restaurant. Nondekanonne wat was dat lekker...gekaremliseerde kip met sesam en daarvoor hadden we springrolls. We hebben het heerlijk afgesloten met een long coffee en Marleen een irisch coffee.

Daarna heerlijk teruggegaan naar het hotel en hebben de wekker gezet om de volgende dag weer op te staan koffers in te pakken omdat we een binnenvlucht gaan maken naar Hanoi.

Op dit moment zitten we in het vliegtuig. Koffers mochten maar 20 kilo wegen ...en die van mij was...17,5 dus dat betekent…..SHOPPEN IN HANOI.tot over een paar dagen