regen regen en regen

26 oktober 2017 - Thành phố Nha Trang, Vietnam

Wat een fietstocht….daar zaten we dan met 20 personen allemaal in een karretje voor op de fiets. Dwars door het drukke verkeer...links rechts boven onder tussen de auto’s en de scooters. Je moet een sterk hart hebben om hier aan het verkeer durven deel te nemen. Oude mannetjes die ons een tour door Saigon gaven. Af en toe een heej heej omdat ze ons geen voorrang gave maar verders deden ze flink hun best.

We zijn naar de bloemenmarkt geweest...en naar de Chinese tempel. De straten zijn smerig veel afval dat is wel jammer maar elke straat heeft zijn eigen categorie aan winkeltjes. Een straat vol met scooter onderdelen en dan badkamer/ keuken onderdelen...en ja ja als je een afstandsbediening zoek moet je vooral hierna toe gaan. Een straat vol kraampjes met oude afstandsbedieningen. Voor elk wat wils.

De mensen zijn te aardig lachen veel en zwaaien veel ze vinden het leuk als je ze aandacht geeft. Vooral de kleine kinderen wat een dotjes.

Ik had er in het begin wel wat moeite mee dat zo'n oud mannetje mij door de stad fietste maar hij had er lol in. Hij heeft me weer netjes bij het hotel afgezet.

Maar bij het afrekenen met die man wilde hij natuurlijk meer geld. dus ik bedankte hem nog een keer en liep weg. Tring Tring zoals wij onze gids noemen bracht ons savonds naar een streetmarket. Dat is zo leuk dat is een grote hal waar allemaal kleine eettentjes zijn. Daarom heen stonden dan de tafels waar je aan kon gaan zitten. De bedoeling is dan dat je iets uitzoekt wat je wilt eten en als het een tijdje duurt komen ze het brengen. Ze hadden daar ook een cocktail bar...ja dan kan het niet missen dat we toch even een moijitootje erbij nemen voor 140.000 dong uitgerekend is dat ongeveer 5 euro voor 2 cocktails...het eten was heerlijk we hadden lekkere springrolls met mie en sla en sojasaus...dat is wat ze hier veel eten...elke keer smaken ze anders ...springrolls zijn kleien loempiaatjes gevuld met groente, vlees of vis...en dan kun je ze gefrituurd krijgen of koud. Ik kan er aan verslaafd raken.

Na het eten zijn we even over de markt gelopen....en wat zie je dan daar in bakken liggen...schildpadjes krabben en slangen...dat kun je dan laten klaarmaken voor het eten...ik moet zeggen dat het wel heel zielig is hoor bah zo'n klein lief schildpadje en dan opeten...oja en dan kreeft..die ze zo levend op de grill leggen....bah.

De volgende ochtend begon met een heerlijk ontbijt...en wat denk je weer een heerlijk soepje dat doet een mens goed. de koffie is een beetje zoetig...wel lekker als je van een chocolade smaakje houd. de sterkte valt mee dus af en toe haal ik toch even een dubbele espresso. We zijn na het ontbijt in de bus gestapt en zijn naar de  Mekongdelta gereden. We moesten wel een klein tasje inpakken omdat de koffers in  het hotel bleven. Wij zouden overnachten in een vietnamees dorpje aan het water. We vaarde eerst met zijn alle naar een plek waar we in groepjes werden verdeeld. we zaten met 3 mensen in een klein smal bootje die werd gevaren door een lief vrouwtje....we hebben maar eventjes kunnen genieten van de natuur omdat het vreslijk ging regenen. we kregen een groot zeil over ons heen zodat we niets meer konden zien.Na ongeveer een half uurtje zijn we weer op de grote boot overgestapt en zijn naar een restaurantje gevaren om te lunchen.

Daar hebben we heerlijk gegeten we hebben elephantfisch op die moetsten we in de springrolls stoppen ...heerlijk was een rare vis om te zien maar wel heel lekker . Toen we uitgegeten waren zijn we naar een toeristisch iets geweest waar ze snoepjes maakte en rum waar slangen inzitten. Of het lekker was....NEEEE Goor vies of je pure jodium zat te drinken...gelukkig was het een nipglaasje...maar he ik zou mier niet zijn om het naar achteren te gooien ....1 x maar nooit meer. daarna lieten ze zien hoe ze rijst poffen en sesam koekjes maken en een prutje van de kokosvlees. Ze maakte ook heerlijke caramel snoepjes van het sap van het kokosmelk....zo lekker. Er zat natuurlijk een winkeltje bij om spullen te kopen maar tussen de spullen in lag een kip te broeden op haar eieren...niets in de gaten natuurlijk totdat we een harde sis geluid hoorde....we dachten natuurlijk dat het een slang was en schoten 3 meter de lucht in....Nee het was unne kip. Lieselotte uit belgie ...leuke meid...is blijkbaar zo bang voor kippen dat ze heel hard gilde ik schrok eigenlijk nog meer van haar dan van het sisgeluid.

Na een half uurtje ongeveer want ze weten wel van aanpakken die vietnamezen moesten we op het bootje stappen om vervolgens naar de pottebakkerij te varen...ja ach...daar ben ik wel klaar mee hahaha die heb ik al genoeg gezien en is toch overal hetzelfde. Vervolgens weer op de boot gestapt en zijn we naar ons verblijf gevaren....Zo leuk maar hoe dat was komt in deel drie...het is nu erg laat we hebben twee nachten haast niet geslapen en het is toch al een vermoeiende reis...

Dus je hebt nog te goed...het verblijf met zijn 10-en op een kamer ...de nachttrein snorkelen op een regenachtige dag...uhmmm wat vergeet ik nog meer...locale cocktails....uhmmm eten....uhm bier..oja op hoog niveau een biertje drinken ...haha oftewel het hoogste gebouw van saigon...dus er is nog genoeg om over te vertellen