Meknes

6 oktober 2015 - Meknes, Marokko

De volgende morgen zijn we weer lekker vroeg uit de veren om naar vobilius te rijden.
Daar zijn we rondgeleid door een gids in een Romeinse opgraving..heel interessant.
Allemaal mooie mozaïek en herkenbare kamers en badkamers.... Je kon er een goed beeld van krijgen hoe het toen eruit had gezien.

Daarna hebben we een rondleiding gehad in het stadje zelf..
Het is mooi om te zien dat elke stad een andere kleur heeft en de taxi's ook.

In meknes zijn we rondgeleid door een vrouw wat heel bijzonder was. Want van de 150 gidsen zijn er twee vrouwen.
Ze vertelde ons ook dat ze verloofd was en dat ze op het punt stond om te trouwen. Maar dat heeft ze niet door laten gaan omdat haar man wilde dat ze zou stoppen met werken...en dat heeft ze niet gedaan en dat is heel wat voor dit land.

Ze gaf een goeie rondleiding en vertelde veel over het leven met de mannen. Ze vertelde ook dat vrouwen die bedekt zijn niets met het geloof te maken heeft. Maar dat het pure zelfbescherming is tegen de mannen.
We kwamen in een ruimte wat erg koel aanvoelde...daar worden nog concerten en feesten gegeven.
In die ruimte moesten slaven water halenvoor de koning en al ze bij de waterrad waren dan moesten ze 18 uur met de neus tegen de muur aan staan omdat als er 1 dood neer viel ze niet wisten wat ze te wachten stond.
Ze moesten ook de paarden goed verzorgen...paarden waren belangrijker dan de slaven.
Ze hadden enorme grote stallen. Dat is ook aan de foto's te zien.

Ze heeft ons ook een adres gegeven van een plaatselijke hammam waar zij altijd kwam.

We zijn om 4 uur smiddags met 11 vrouwen daarna toe gegaan.
We kwamen daar binnen en ze schrokken zich een hoedje omdat we allemaal geschubd en gemasseerd wilde worden...het was zo bijzonder de vrouwen hebben zich een breuk gewerkt.
En dat voor 6 euro.

We hebben het vrouwtje die ons allemaal gemasseerd heeft een flinke fooi gegeven.
Want we zagen dat de inlanders hun ook een tip gaven.
Ik had haar 50 dirham gegeven en dat is heel veel. Ze was zo blij ze bukte zo erg ze kwam bijna met haar neus op de grond. Toen we allemaal aangekleed waren zat datzelfde vrouwtje bij de kassa en die zag mij gaan en riep ( denk ik dan want ik versta er geen zak van) kijk zij gaf me zoveel.. En keek zo blij en toen bukte de andere ook..

Hoe blij kun je iemand maken met 5 eurootjes.

Savonds zijn we bij een tentje gaan eten ...nou werkelijk de verlichting was zo fel het leek wel een slagerij zo wit we hebben daar gegeten voor 89 dirham....en dat is 8,90 dat is nog niet alles...dit is voor vier personen. Wat krijgen we ervoor:
Soep
Brood
Gekookt ei
Gebakken mais broodje
3 flesjes water
Verse tomatensaus
En een rundvlees tajine.

Ongelofelijk niet.

En daarna het vreselijke gebeurd ik werd ziek flink aan de dunne ..buikpijn en maagpijn...heb de hele dag in de bus gezeten...slechter konden we het niet treffen...onderweg naar middelt heb ik niet mee gedaan aan een mooie wandeling in de ceder bos waar aapjes leven. Heb een dagje overgeslagen.
Marleen was ook totaal niet lekker en de bleef bij mij.

Ik het mooie kasbah in midelt konden we gelukkig uitrusten. We waren om 21:00 uur naar bed gegaan en voor het eerst hebben we zo lekker geslapen dat we dachten dat we de wereld aankonden. Ons dag programma was een grote wandeling en we zijn bij een oude mijn geweest waar ze verschillende mineralen uithaalde. Heb mooie stenen meegenomen voor Nick mijn neefje die vind ze vast super.
De wandeling was zo mooi het leek net of we in de gorges du verdon liepen..
Het laatste stukje lukte me haast niet meer ...ik kreeg haast geen lucht meer met mijn longen...heb langzamer gelopen...en kwam als laatste aan. Maar de tocht was zo mooi.
We zijn bij mensen in huis gaan lunchen de gids had hier voor gezorgd alleen helaas niet voor mij. Ik was even goed beroerd.

In het hotel waar we overnachten hebben we ook heerlijk gegeten dit zat bij de prijs in...de eerste avond hebben een lekkere berber couscous op en de tweede dag hebben we een heerlijke forel
 Op.

En nu op naar de Sahara

1. Wilma:
    9 oktober 2015
    Hoi miera hoop dat het Beter met je gaat.
    Ik geniet iedere dag van jou mooie verhalen en jou foto 's, PRACHTIG gr Wilma