Fez

2 oktober 2015 - Meknes, Marokko

Vandaag 1 okt  en we gaan onze reis weer voortzetten naar meknes

Wat hebben we gedaan Fez..
We kwamen best wel laat aan in het hotel ...het was maar 200 km rijden maar als je maar zachtjes kansrijken kun u er makkelijk de hele dag op doen.

We hadden de optie om met Obbo (onze reisbegeleider) mee te gaan naar een restaurantje marakesh maar wij wilde gezellig met zijn viertjes ergens eten.

Door de stromende regen ja ja het onweerde en regen keihard.
We kwamen zeiknat in een best wel net koffie tentje..om te kijken waar we gingen eten. Blijkt dat ze er ook pizza hadden...dus...bestellen.

Na een koffie te hebben besteld...plofte ineens een groot tv scherm aan...het werd drukker en drukker alleen maar mannen...we zaten er tussenin...niet wetend wat er ging gebeuren....

En jaaaa een grote verrassing voor ons..VOETBAL FC Barcelona tegen Duitsland....heerlijk om te zien en wij deden gezellig mee. We moesten lang wachten totdat onze pizza klaar was. Het was het wachten waard..een super lekkere pizza op.

Daarna kwam de ober met vier glazen verse jus o,range aanzetten voor ons.
Ik denk dat ze medelijden hadden met ons omdat er voetbal was..toch aardig van die mensen.

Rond 10 uur zijn we weer naar het hotel gegaan om te slapen.
Want de volgende morgen mochten we erweer vroeg uit.
We gingen naar een mooi uitkijkpunt waar we over heel fez konden uitkijken.
Er was ook een gids die ons vertelde over de oude stad en over de begraafplaats.

Vervolgens zijn we naar de souk gegaan in Fez..zijn bij een bedrijfje geweest waar ze sjaals maken en lakens.
Natuurlijk had ik weer de aandacht van bepaalde mannen en er kwam 1 jongen naar me toe die me een sjaal op mijn hoofd wikkelde zoals de vrouwen dat daar doen.
Mark die ook met ons meereist die kreeg ook een doek om zijn hoofd zoals de mannen het hier dragen.  Dan krijg je toch een leuk effect. Zoals je op de foto kan zien..tis toch net echt.

We zijn koffie wezen drinken bij een heel leuk tentje waar je helemaal boven op het terras kon zitten.

Wat me opvalt als je dan zo over de stad kijkt is dat elke stad een andere kleur heeft ...chefchaouen blauw Rabat rood en Fez is beige. Blijkt dat dat zo is geregeld.

En onze gids vertelde veel over de kleine winkeltjes en kleding...erg interessant. Maar dan
....de leerlooierij GADVERDAMME wat een meur je kon het niet volhouden..we kregen bij de ingang allemaal een takje munt om die onder je neus te houden. Gelukkig maar. Anders was het een heel ander bezoekje geweest.

Snap niet dat de mensen dat kunnen volhouden ...je zult er maar naast wonen.

Na deze Tour zijn we met zijn viertjes wezen lunchen waar je jaja bier en wijn kon bestellen. Zo illegaal als de neten want je kreeg het in een glas zonder schuim en een servet om het glas heen.  Hoe leuk kan het zijn.
Marjo en Hanneke zijn nog daarna nog naar de souk teruggegaan terwijl Marleen en ik terug zijn gegaan naar het hotel. Ik was zo moe dat ik er misselijk van werd. Slaap hier slecht helaas..dus even bijtanken zodat ik er savonds weer tegenaan kon.

Rond half 5 zijn we nog even met zijn tweetjes naar het terras gegaan om een koffietje te doen.
Toch heel apart om met twee vrouwen daar op het terras te zitten tussen al die mannen. Je went er wel aan hoor maar het blijft vreemd.

Een half uurtje later keek ik om en daar reed hij dan....mijn sjeik  in het wit gekleed op een wit paard..tussen al die auto's. Een witte waas om zich heen het leek net een film. En plop mijn droom spat uit elkaar hij reed me voorbij. Helaas ook te laat voor een foto maar het beeld blijft in mijn geheugen gegrift.

Met deze teleurstelling zijn we teruggegaan naar het hotel omdat we om 19.00 uur moesten verzamelen om gezamenlijk te eten bij mensen thuis.
Ze stelde het huis open voor ons. Zo lief.
Obbo zorgde voor de wijn en de mensen die bier wilde mochten daar zelf voor zorgen..dus ja ik was de enige die natuurlijk bier wilde..Obbo had 6 flessen wijn gekocht voor 18 mensen...hmmmm weet ik ook niet. En ik heb lekker 4 biertjes gekocht...Lets go party!!

Daar aangekomen DAR HATIM ZO heette het
Was zo mooi tafels netjes gedekt.. Met al het geld wat ze verdienen knappen ze het huis op.
Nou en dat is te zien ook haar zwager doet alles schilderen wat daar aan hout is. Zon lieve vrouw.
Toen we aan tafel gingen kregen we eerst een voorgerecht nou wat je een voorgerecht noemt..de helemtafel stond vol met allerlei lekkere dingen. Ik zal het even opnoemen.
Vers gebakken brood
Olijven
Sambal
Dat is gewoon standaard vervolgens kwamen er allemaal bordjes met:
Worteltjes
Sperziebonen
Linzen
Een soort van witte bonen in tomatensaus
Bloemkool prutje
Aubergine prutje
Aardappeltjes
Rode bietjes
Gebakken aubergine
Rijst
Venkel

Het was zoveel je eet gewoon dan echt teveel
Aukje die uit het noorden komt pakte nog wat aardappeltjes en bietjes...en ja hoor daar kwam de vork..prakken bietje jus erbij en hoppa net Nederland

En toen kwam in pasteitje....eerst kwamen er twee bordjes met witte poeder...ik begon al gelijk lijntjes te trekken maar het bleek echt poedersuiker te zijn...

(Inmiddels mijn tweede biertje geopend met de achtkant van het mes wat ik geleerd  heb van Kim tijdens de straatbbq..in nederland ..altijd handig zoiets.)

Het pasteitje nou ja het was een bord vol...twee geroosterde amandelen erop...heerlijk zag het eruit maar het was ook verrukkelijk. Of het nu kip of duif was ik weet het niet maar ik ga haar e-mailen zodat ik het recept krijg. En dit voor mijn vriendinnetjes kan maken en wie weet voor wie nog meer.

Na het hoofdgerecht kregen we een rondleiding in het huis..dakterras en keuken..zo leuk om dat te zien en zo anders. En we mochten overal foto's van maken. Ik sta zelfs op de foto met het echtpaar.

Toen we terugkwamen stond ons nagerecht op tafel.
Een bordje met fruit en twee hele zoete dingen ...het was niet mijn ding dus heb het geproefd en laten staan.

Rond 22.00 uur waren we terug bij het hotel en zijn nog met de chauffeurs en Obbo en nog een paar van de groep een koffietje wezen doen. Om vervolgens naar het hotel te gaan om te slapen voor een heerlijke nachtrust

1. Veronica:
    2 oktober 2015
    Hoi wat gaat dat allemaal goed, hartelijke groet, Veronica
  2. Es:
    2 oktober 2015
    o mier die prins! jammer geen foto...ik hoor sporten straks weer thuis na al dat lekkere eten. geniet ervan samen. dikke knuf