Familie bezoek in Bitung

6 oktober 2019 - Bitung, Indonesië

Vanmorgen werd ik pad om 07.00 uur wakker het begint erop te lijken dat ik ga uitslapen ;).

Heel rustig opgestaan lekker koffie gedronken met zijn drietjes. En bij beppen over de duikervaringen. Totdat ik mensen hoorde zingen. In nederland heb je op elke hoek een friettent en een kroeg maar hier heb je op elke hoek een kerk. En als je geluk hebt daartussen in nog een kerk. Ik werd bevangen door het gezang. Een soort van gospel. Heerlijk op het veranda met een kop koffie en dan genieten van het gezang. We gingen pas rond 11 uur eten. Elke x is het een verassing wat er op tafel staat. 1 groot feest.

Vandaag staat  er p de planning om naar Bitung te rijden. Daisy gaat gezellig mee. Ze ziet er mooi uit want we gaan naar de  familie toe. Ik  vind het zo'n grote eer dat ik mee mag. Ze hebben geen idee hoe ik hiervan geniet en wardeer. Hier kan geen vakantie tegenop.

Ik heb eerst een heerlijke sopje gedaan in de douche ruimte. Het is natuurlijk geen douche als wat we in Nederland  kennen. Dit is een ruimte met een doucheputje. Dan is er een grote bak met water gevult met een emmertje erin. Je vult dat emmertje en dat gooi je over  je heen. Dan doe je een sopje en dan spoel je je af. En dan ben je klaar. Heeeel efficiënt.  Je gebruik dan wel zoveel minder water. Je word dan wel bewuster wat je thuis allemaal  doet en wat je allemaal verspilt. Ik hoef niet eens te wennen het lijkt zo normaal.

2,5 uur later komen we aan bij de achternicht van Aksel.  Wat een ontvangst...zo aardig en je word gelijk meegenomen naar de soort van eetkamer. Makan makan, lekkah lekkah roepen ze. Maar ik zit zo vreselijk vol van alles er kan geen hap meer bij. Ik begin steeds minder te eten. Maar jongens wat lekker allemaal. En er kwam steeds meer mensen binnen. Ook de tamte uit makassa. Dit ligt helemaal in het zuiden van sulawesi.  Helemaal komen overvliegen hoe leuk is dat. Ik heb zo gelacjen met ze...ook al versta ik er niets van ik vermaak me goed. Heb ook een klein rondje met Petra gelopen om te kijken hoe de buurt eruit zag...je ziet het op de foto's.  En natuurlijk  moest er ook een groepsfoto komen ...hoe leuk is dat.

Een uurtje of 18.00 uur zijn we naar het volgende huis gegaan. Die werkt bij de douane...nou dat kon je ook wel zien er stonden flessen whiskey in huis...hahahaha alles wat ingeleverd word neemt hij geloof ik mee. En hier was er een feestje. Elk jaar word er een feest bij iemand in de wijk gegeven om het jaar te bedanken. Dat is hier een bepaald ritueel. En dat mag ik gewoon meemaken. Muziek knoerthard en twee tafels vol met eten en drank was er in overvloed. We vallen met de neus in de boter. En jaaaa we werden weer zo vriendelijk  binnengehaald. Als je geen blij ei bent dan word je het wel hahahaha. Je stuitert gelijk met ze mee. Is voor mij niet zo moeilijk. Binnen 2 minuten kwam er al iemand die met me wilde dansen. Heb ik maar even vriendelijk voor bedankt🤭

Eerst even een hapje eten en dan vervolgens weer zweten, wat is het warm hier. Of je een lekkende koppakking hebt. Verschrikkelijk zeikesnat. Snel naar buiten om wat verkoeling te vinden. Buiten aangekomen kom je een groot aquarium tegen met kooikarpers en nog een soort van iets.

Het lauwe biertje wat we hebben gekregen drinken we heerlijk buiten op..lauw hahaha heel normaal hier dus we doen gezellig mee. Om de 5 min komen ze vragen of ik wilde zingen. Karaoke is hier toch wel een dingetje. Of het nou mooi is of niet. Ze pakken de microfoon  en beginnen te zingen. Ik zei, ik wil alleen iets zingen als jullie iets van K3 hebben of van metellica 😉..slim he want dat hebben ze hier natuurlijk  niet...yesssss.

Ik sta hier versteld van de vriendelijkheid. Zulke zachtaardige warme mensen. Als er muziek is dan gaan ze hier los. Heerlijk ontspannen...kunnen we nog wat van leren.

En nu is het 20:47 we banen ons een weg terug naar huis. We zijn al dik een half uur onderweg en we hebben er pas 5 km op zitten ..hoe dan...voor, achter,links, rechts, boven, onder....ertussen door OVERAL auto's en brommers. Dwars door elkaar heen. Dit duurt nog wel even.

Ik heb in ieder geval een topdag gehad.

Saampjes met Daisy, Petra en Aksel en zijn familie.

1. Veronica:
    6 oktober 2019
    Hoi Tamira, nu heb ik alle reisverhalen gelezen, dank je wel! Wat schrijf je toch mooi! Groeten aan Aksel en de familie en geniet van elke dag, veel liefs, Veronica