Yessssss advanced cursus in the pocket

8 oktober 2019 - Manado, Indonesië

En nu het echte verhaal. Wat ik de afgelopen dagen heb meegemaakt.

Ed zit nu in het vliegtuig en die weet nog van niks. Nog vier uurtjes en dan is ie er eindelijk.

Ik was afgelopen donderdag al gestart met de advanced cursus. Dit om Ed te verrassen als hij hier zou zijn dat ik al samen met hem naar beneden mag in de zee. Dus de verhalen die ik heb gemaakt klopte wel maar ik heb allemaal  oefeningen tussendoor moeten doen om mijn advanced te halen🤭😉

Randy was mijn duikinstructeur. Een heerlijk menneke. Hij was zo enthousiast...en ik hoefde nergens bang voor te zijn.🤣. Nou ik had in zeeland mijn laatste duik gedaan met Andre en die heeft me ook gerust moeten stellen. Wat kan ik zebuwachtig worden zeg. Maargoed.

Woensdag hadden we doorgegeven dat ik de advanced wilde gaan doen en gelijk was alles ingeboekt. Hoppa morgen om 08.00 uur er zijn en dan beginnen we met 3 duiken.

De 1e duik om 08.00uur : uittrimmen en oefeningen doen.

Geweldig. Heb nog beter leren uittrimmen van 11 kilo naar 6 kilo maar dit komt ook omdat je in de zee duikt , een shorthy aanhebt ipv een heel pak. hahahaha en voor de eerste x heb ik van een boot afgedoken. Hoe spannend was dat. (Leuk spannend).

Langzaam naar beneden en op een metertje of 15 gingen we de oefeningen doen. Petra en Aksel doken mee maar ik zag dat er iets niet goed was met Petra. achteraf bleek dat er iets met de slang aan de hand was dus ze moest haar duik afblazen. Randy ging even polshoogte nemen en ik bleef beneden bij het vierkantje. Daar was ik dan alleen in de zee...ik voelde me als een vis in het water...bang nee..vrij rust en zen. Wat is het mooi onder water.
En toen randy terugkwam moest ik wat oefeningen doen. Ik dacht echt dat gaat mij nooit lukken..zweven in het water in een vierkant. Door het vierkant heen en draaien en er doorheen zwemmen zonder de randen aan te raken..geweldig. zo leuk om te doen. Elke keer kwamen de woorden van André (mijn 1e instructeur) omhoog armen bij elkaar houden. Niet spartelen. Lukte aardig moet ik zeggen. 🤣😉

De oefeningen heb ik succesvol afgerond. Maar waar ik bang voor was gebeurde weer...ik dreef weer naar boven..HOE DAN...omdat ik dan zo enthousiast ben adem ik te snel en dan raken mijn longen vol lucht en dan ga je omhoog.

Maar daar kwam mijn redder in nood. Samen met hem de ademhaaloefing gedaan en mijn longen werden weer kleiner...en ik zakte weer naar de bodem. Dit zal ik nog wel een paar x meemaken maar ik weet nu wat ik moet doen.

En hopelijk komt dit steeds minder voor.

Daarna hebben we nog kunnen genieten van al het moois om ons heen. Zoals een schilpad wauw wat een mooie beesten zijn dat toch.

Toen we weer op de boot waren vaarde we terug naar manado om wat mensen af te zetten zo ook Petra
Want haar vest moest nagekeken worden.

Duikje 2

Stromingsduik

Hier kreeg ik een lesje in Stromingsduik..hoe je via de vissen kunt zien hoe de stroming staat.
Dit is toch ook wel heel bijzonder. Een grote muur van ik weet niet hoe breed en lang zo indrukwekkend. Schildpadden die onder en boven je zwemmen. En hier heb ik dus het kleinste zeepaardje ooit gezien. Bijna niet te zien, zo klein. Het is een mooi gezicht hoe de vissen liggen in de stroming. Ik ben hier 24 mtr diep geweest alsof het niets is. Het klaren van mijn oren is nog wel een dingetje. Dat is wel jammer. Toch even na laten kijken bij de huisarts misschien zit er wel een propje in ofzo. Maar naarmater ik meer onder water ben gaaat het ook beter.

Ik sta zo versteld van alles wat onder water leeft. De rust die daar heerst...maar ik schrik ook heel erg van al het plastic wat hier in de zee drijft. Je bent er wel van bewust dat je wat duurzamer moet leven...maar nu is het wel heel erg duidelijk. Er drijft van alles hier in de zee tot complete plastic prullenbakken. Zucht..

Duik 3:

Nachtduik

De spanning zat erbij mij goed in...vandaag twee geweldige leerzame duiken gehad en dan gooien ze me in het diepe om een nachtduik te maken.
Doe normaal. Aksel ging gelukkig mee dus dat was wel fijn. Ik zei wel tegwn hem dat ik het super eng vond. Van een mede gast die op thalassa verblijft zei dat ze dar zo eng vond want toen zei het deed stond er een hele erge stroming. Nou lekker dan. Moet ik nog gaan. Met die voorkennis viel ik achterover het water in met mijn zaklamp aan nadat ik een high vijf heb geslagen met aksel ik hield hem even vast ...en daar ging ik.

Langzaam aan zakken...klaren  en rustig blijven.
Nou het duurde niet lang totdat we in die beruchte stroming zaten....kelere...wat gingen we snel ik was net het schildpad uit finding nemo.....you goooo with the flooooow. Ik had net het gevoel alsof ik een joint op had. Wat een rare enge ervaring. Ik vind het leuk maar ook weer niet. Het mooie van alles dat ik het goed deed zei aksel later. Hahahaha nououw...ik heb in ieder geval geen koraal geraakt. En wel heel veel mooie dieren onder water gezien...de kleuren en de opkomende lichtjes..het is toch wel weer een ervaring rijker.

Maar dat was het al de hele dag..je leeft in een flow. Alles word voor je geregeld. Je moet alleen tussendoor je theorie nog doen.

Maar dat doe ik morgen wel..ben aan het lezen maar het gaat moeizaam. Na elke alinea val ik weer in slaap. Het word vroeg naar bed want morgen heb ik de navigatieduik staan en bootduiken.

Ik heb geslapen als een roosje...wat was ik moe. Zoveel meegemaakt op 1 dag..en ik stuiter overal doorheen. Laat het maar allemaal gebeuren.
Heb zoveel geluksmomentjes...word er emotioneel van.

Duik 4 om 10:00 uur

Diepteduik

Ik heb op 43 meter gedoken was niet echt de bedoeling maar ach ik was er toch😉. We kwamen  aan bij een schip wat is dat toch geweldig als je dat zo ziet liggen. Boven op dek kreeg ik te horen wat mijn oefeningen zouden worden onder water.
Ik moest een  touw op een bepaalde manier  knopen en ik moest mijn volledige naam achterste voren schrijven op een diepte van 30 mtr.
Ik met mijn vergeetachtigheid dacht...dat kan ik never nooit onthouden hier aan boord niet dus laat staan daar beneden. We kwamwn bij de boot en ik heb genoten. Weer van al het moois om me heen. Na een kwartier kwam hij met het touwtje...en warrempel. Binnen een mum van tijd had ik de knoop. En ik superblij en stak mijn duim omhoog..hahaha FOUT...moest een oke teken zijn je hoort randy lachen op het filmpje..en pats een klap hahahaha. Zal het ooit goedkomen met me daar onder water.

En toen mijn naam....appeltje eitje. Maar toen ik klaar was met schrijven was mijn naam tarima willems. 2 letters verdraaid. En randy moest vreselijk lachen want tarima lijkt op terima en dar betekend in het indonesisch
Bedanken. Maar ik heb het volbracht. Heerlijk om te doen. Later zwom hij door een iets van de boot en ik dacht...erachteraan. moet toch oefenen qua balans en zo. En ik was gewoon trots op mezelf hahahahaha zonder kleerscheuren kwam ik er doorheen. Zo jammer dat we geen camera hebben maar het zit in mijn geheugen  gegrift. ( stiekem had Randy dit dus wel gefilmd, eist ik dus niet zo'n leuke verrassing)

Duik 5

Navigatieduik

10.00 uur mijn laatste duik. Ik moest van de boot af en ging samen met randy op het droge eerst met de navigatie lopen met een handdoek op mijn kop. Dit heb ik ook al gedaan met André. Erg leuk  om te not -. Maar het ging goed. Ik kwam bij de twee oefeningen op dezelfde plek uit.

Op naar de boot.
Alles controleren...genoeg lucht
En hoppa achterwaarts de boot af...het begint allemaal gemakkelijker te worden...het gaat bijna vanzelf. Langzaam naar beneden   klaren   en klaren nog dieper bietje uittrimmen en daar gaan we dan ...de familie duivelsvissen waren er ook helemaal leuk.

Randy schreef op het bordje 15 vinslagen
Recht vooruit rechtsom en weer terug.

Daarna dezelfde oefeningen maar dan linksom.

Ik sta van mezelf te kijken met wat voor een gemak het lukt hahaha. En nu het vierkantje. Kanonnen wat een werk ik dacht dat ik vakantie zou hebben maar helaas ik moest echt aan de bak ook dat moest ik linksom en rechtsom doen. Ik de navigatie opzoeken op het juiste punt. Je meter instellen en gaan met die banaan. Je linkse hand op je rechtse elleboog  en kijken, corrigeren en je vinslagen tellen. Nou zo makkelijk is het niet...op een gegeven moment ga je je ademhaling tellen..Ja da's natuurlijk niet goed..hahahaha dus ik weer terug naar het begin. Neee natuurlijk niet gewoon doorgaan en de bocht om.

Het was echt werken onder water pfff ik kreeg er klotsende oksels van. Maaaaaaar ook dat heb ik goed gedaan ik kwam gewoon bij de fam duivelsvissen weer terug.

En nu de andere kant op. Ja wat ik zeg het was flink lezen onder water. Op een gegeven moment zakt je arm ook naar beneden is best wel ff zwaar onder water.

Maar wat is het toch leuk onder water op een gegeven moment komt aksel naar me toe en die begint dus met de buddah zit wat ik jullie dus al eerder vertelde. En dat gebeurde allemaal in die twee dagen.

Wat kan een mens zich toch blij voelen en gelukkig.

Wel jammer dat Ed hier niet bij was.

Maar nog een paar uur en dan kan ik saampjes met mien schatteke duiken. ❣geluksmomentje❣

1. Thea Heinen:
    8 oktober 2019
    Wat ontzettend goed van jou. Water en Tamira dat is een mooie combi. Ed is onderweg en hoe heerlijk is dat. Nog veel geluksmomentjes gewenst en een super fijne tijd bij Aksel en familie.
    Dikke kus en knuffel van ons.
  2. Syl:
    8 oktober 2019
    Wat geweldig!! Zo trots op jou! Straks lekker gaan genieten samen met jouw ventje.
    Liefs Syl
  3. Rita Arts:
    8 oktober 2019
    Wat ben je toch een moordwijf...👊🏻 Heel trots op jou💋. Genieten maar🥰