jebel sarhro

11 oktober 2015 - Amazraou, Marokko

De gaat om kwart over 7 ...ik dacht dat ik vakantie had maar nee hoor.
Het ontbijt staat weer voor ons klaar zodat we om 8 uur in de jeeps kunnen stappen voor onze avontuurlijke tocht in de jebel sarhro gebergte.
Dit zijn ruige bergen tot wel 2700 mrt hoog.

Dalen vol rotsen en gestolde lava en wadi's met steile wanden geven je bij à de indruk dat je op de maan bent.
Het was echt een woeste tocht. Boven op de berg zijn we uitgestapt om vervolgens te voet verder te gaan.

Je zult het niet geloven maar het was fijner om te lopen dan om in die auto te zitten. Wat een schudmachine. Ik had mijn bijnieren ergens achter mijn oren zitten zo'n gehobbel was het.

Onderweg zijn we bij een fam wezen lunchen ze was zwanger en heb dan gelijk weer meelijde.
Wij hadden onze lunch zelf meegenomen en wilde geen thee. Obbo geeft dan wel fooi maar toch.
Ik heb twee mooie dingetjes gekocht van haar. Een bergkristal en een steen met een mooie kleur blauw erin. Voor 50 dirham. Nou ik geloof dat dat iets van 4,50 euro is.

Marleen en ik hadden een blikje tonijn meegenomen omdat eens een keer op een broodje te doen voor de afwisseling. Erg lekkuh. Het resterende heb ik natuurlijk aan het kleine poesje gegeven wat ondervoed was zo zielig hier...ben absoluut geen poezen mens maar ik had er zo een stuk of tien mee willen nemen.

Nadat we klaar waren met de lunch hebben alles wat we over hadden aan de mensen daar gegeven. Ook daar waren ze heel blij mee.

En daar gingen we weer met een volle buik in de jeep..de film zal al wel afspelen in je hoofd.. Weghebben drie keer kunnen herkauwen. De weg was zo hobbelig dat het eten gewoon weer omhoog kwam.

Maar de beleving en het uitzicht was echt magnifiek.

Eenmaal uit de gebergte te zijn zijn we overgestapt in ons vertrouwde bus met als chauffeur Mustafa. We hebben daar alle dagen ingezeten met ons viertjes en aukje en Obbo. We rijden nu na zagora en verblijven daar twee nachten.
Zagora ligt aan de rand van de woestijn. Vroeger vertrokken hier de grote karavanen naar Mali en Timboektoe

Een superhotel met een zwembad en palmbomen en jasmijn...wat is er nie lekkerder als je savonds door de tuin loopt en word bedwelmd door een heerlijke geur van jasmijn.

Savonds hebben er gezellig gegeten en zijn lekker vroeg naar bed gegaan.
De volgende morgen hadden we een rustige ochtend.

We zijn naar een stadje gereden ongeveer 30 km van zagora af. Daar stond een gids op ons te wachten die ons veel vertelde over het het joodse edelsmid plaatsje amezrou.  We zijn naar zon edelsmid geweest en hebben gezien hoe ze daar zilver smeden.

Daarna zijn naar binnen gegaan een lange gang met hele oude deuren lampen, spiegels, sieraden, kisten en ga zo maar door. Het was een paradijs van hebbedingetjes.

We hebben natuurlijk met vier vrouwen staan pingelen bij 1 man. Whahahaha hij vroeg voor een armbandje 350 dirham.
We hebben hem helemaal gek gemaakt en kregen het uiteindelijk voor 100. 5 armbandje voor 500 dirham.
Hoeveel lol kun je hebben om iets te kopen.

Daarna zijn we naar de pottenbakkerij geweest ja wat zal ik zeggen...het is een pottenbakkerij en daar is alles mee gezegd.

Marleen en ik zijn met het busje teruggereden naar het hotel omdat ik echt te moe was om door de palmoase terug te lopen..ik had er geen zin meer in was kapot en het was te warm.
We hebben heerlijk aan het zwembad gelegen ...waar ik zo van hou...ZONNEN.

1. Es:
    12 oktober 2015
    o heerlijk! klinkt allemaal erg mooi. tja die katten passen gelukkig niet in je koffer. en die bijnier mocht die uitschakelen door het gehobbel dan heb ik er nog wel wat voor je in mn apotheek. geniet er lekker van jullie laatste week. liefs en nog veel plezier alletwee!
  2. Veronica:
    17 oktober 2015
    Hoi Tamira, wat een mooi verhaal. Ik heb alles gelezen, aan dit verhaal was ik nog niet toegekomen, nu dus wel. Heerlijk ook hoe je beschrijft aan het zwembad te liggen of door de tuin te wandelen, even niets en heerlijk uitrusten. Veel liefs, Veronica
  3. Veronica:
    17 oktober 2015
    O ja nog vergeten te schrijven, wat ik heel indrukwekkend vind is te lezen dat vanuit Zagora de karavaan vroeger vertrok naar Mali en Timboektoe. Die contacten die er waren en dan zulke lange tochten. Heel indrukwekkend allemaal, dank voor je verhalen!