Thuiskomt aksel en Petra, Tangkoko

13 oktober 2019 - Bitung, Indonesië

10 oktober

Pas na het avond eten hebben we geregeld dat we om 08.00 uur een duik zouden maken met Paul.  Hij wilde ook naar het wrak om zijn andere lens van de camera uit te proberen. Ed blij en ik mag weer een duik maken.

Lekker eerst een ontbijtje van Daisy en lopend naar thalassa. Wat lachen ze ons toch uit. Lopend gaan jullie dat echt doen? Ze verklaren ons voor gek. Want in deze hitte ga je toch niet lopen...

Aangekomen op de boot gaan we ons klaarmaken voor de duik. Alles checken of alles aan boord is. Wetsuit aan en genieten van een kort boottochtje. De tweede keer dat ik hier duik maar nu voor het echie. Nu kan ik nog meer genieten van al het moois om me heen..zelfs een joekel van een slang. En van die grote vierkante vissen.

Het was weer een heerlijke duik.

En daarna hebben we een relax dagje gehouden want Petra en Aksel zouden terugkomen vandaag. Heerlijk aan het zwembad gelegen..afkoelen in het zwembad en wachten tot ze weer thuis waren.

Rond een uur of drie kwamen ze naar thalassa. De bijgekletst en Aksel heeft nog wat geregeld met Simone. Biertje gedronken. Douchen onder de bamboedouche. Nog even snel een romantische  foto door de Duitser laten maken...die humor had hahahaha ja ja. Hij zei op een gegeven zo leuk,  Its allow to kiss each other. We hebben er zo om moeten lachen maar de foto is gelukt.

Daarna met zijn alle naar huis gereden en daar gegeten en nog een biertje gedaan.  Voor de gastvrijheid hebben we een goeie fles whiskey gekocht en hen cadeau gedaan. Kleine moeite heel groot plezier.

De volgende morgen k o neen we lekker rustig aandoen omdat we naar Tangkoko zouden rijden. Routeplanner aan..en hoppa route tourestiek. Een hele mooie route van 36 km en we zouden er 2,5 uur op doen.

Tangkoko is een gebied in de jungle. Met aapjes en vogels en GROTE SPINNEN!!!!!!.

We waren redelijk op tijd aangekomen. Zo leuk daar we kregen de sleutel van ons appartementje en daar stond in, een bed en een tafel en meer was het niet. Er was ook een douche en een toilet en een airco met een geluid van een vliegtuig die opstijgt. Maar toch hebben we dasr een lekker dutje kunnen doen voordat we aan de jungle tocht zouden beginnen van ongeveer  3 uur.

Alfred was onze gids. aardige jongen. Die vertelde ons waae we moeste  betalen voor het kaartje. Ergens in een klein kamertje zit daar een mevrouw. Met haar hand onder haar hoofd eronderuit gezakt ..kletste wat tegen aksel en klaar waren we. Aksel hoefde natuurlijk niet te betalen omdat hij hahaha de gids zou zijn🤔.

En daar gaan we door het jungle heen op zoek naar vogels en apen en al het moois wat daar leeft. We hebben ongeveer 3,5 uur in het jungle gelopen en het was onbeschrijflijk zo indrukwekkend. We hebben luiaards gezien een ijsvogel een toekan en de kleine aapje tangkasi's gezien en makaken. En dan het moment van de vredestijd van het mannetjes toekan aan zijn vrouwtje. Het is zo speciaal dat deze dieren maar ongeveer 2,5 maand op hun plek blijven en dat mochten wij meemaken. En dan de apen...van hele jonkies tot volwassene blote konte apen. Ik werd er zo emotioneel van dat ik er van moest huilen. Ik voelde me zo vereerd. Dat ik dit nog mee mag maken en dat met aksel en petra. Zo bijzonder. Ik heb best wel veel ondernomen de afgelopen jaren. Maar dit komt toch echt in de top 5.

De tocht sloten we niet echt heel leuk af. Alfred probeerde lollig te zijn om in het jungle-pikkedonker- een grote vogelspin te laten zien. Nou daar was ik niet echt blij mee. Dit deed hij niet 1 x nee joh gewoon lekker herhalen. Gelukkig kroop ie snel in de boom en zag ik het niet meer. Kanonnen wat waren dat grote SPINNEN zeg.

Na de mooie inspirerende tocht kregen we een heerlijke maaltijd en een koud biertje want dat hadden we wel verdiend. Na zo'n tocht van 8,5 km in de jungle mijn kleren waren zeiknat van de warmte. Maar hé mij hoor je niet klagen hoor ik zou het zo weer doen.